Väktare har larm i fickan som de aktiverar när personer med invandrarbakgrund går ut.Kodord 64 betyder att det finns utländsk person i butiken som måste kontrolleras.Anställda och ex-anställda vittnar om rasism inom klädföretaget Zara. Kom det någon i slöja skulle vi följa efter dem, säger en ex-anställd.
Under 200 sekunders granskning av klädkedjan Zara är ett återkommande tema när vi intervjuar anställda och ex-anställda att kunder med invandrarbakgrund kontrolleras och förföljs.
– Cheferna har jättedålig syn på folk från Mellanöstern och romer. ”Där ska fokuset inte ligga, vi ska lägga fokus på svenskarna”. Under kvällsmöten och morgonmöten heter det att ”det är de som snor och skapar kaos”, säger en ex-anställd och fortsätter:
Kom det någon i slöja skulle vi följa efter dem. Vi skulle inte ha ögonkontakt, för då kunde de fråga något.
– Det var klart och tydligt att väktarna skulle följa efter svarta personer, säger en annan.helskärm
Dolda klädlarm
Olika kodord ropades ut i högtalarna i Zara-butikerna, berättar en annan ex-anställd:
– Om personen såg fattig ut och hade ryggsäck, så hade vi kodord. Det kunde vara ”64”. Ropades det ut i högtalarna så kom det civila väktare.
En före detta väktare berättar om dolda klädlarm som väktarna löste ut när personer som uppfattades som invandrare gick förbi larmbågarna:
– En arbetskollega lärde upp mig. Vi skulle hålla koll på folk med invandrarbakgrund, de som till exempel bär slöja.helskärm
– Man ska ha ett larm i fickan. Om man misstänker någon ska man vänta tills den personen kommer nära larmbågarna. Då ska man aktivera larmet. Det förekom dagligen. Men det var mer misstankar än stöldförsök. Fler oskyldiga än skyldiga.
Används i flera butiker
– Lagstödet är att du gör kontrollen som en serviceåtgärd, att personalen kan ha glömt att ta bort larmet. Jag brukade säga ”ursäkta, det blir bra om du går tillbaka till kassan”, säger ex-väktaren och fortsätter:
– Jag har inte varit med om något liknande i andra klädaffärer, och jag har jobbat i flera.
Systemet med att larma personer med utländsk bakgrund har använts i flera Zara-butiker. En anställd i en annan del av Sverige berättar:
– En gång såg jag en chef med ett larm i fickan som gick ut samtidigt med en invandrarkund, så att det larmade. Bara för att kunna komma åt den här kunden.
Det finns också uppgifter om att kunder med invandrarbakgrund har svårare att reklamera kläder, än svenskar:
– Zara tar egentligen inte returer efter 30 dagar. Men en svensk manager lät en svensk tjej byta, medan en tjej med slöja inte fick byta, säger en ex-anställd.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AP6K83/anstallda-pa-zara-kom-de-i-sloja-sa-foljde-vi-efter-dem