Elin Hall skulle unna sig lite hämtmat från Max på måndagskvällen. Men efter några tuggor på burgaren bet hon i något hårt. Jag spottade ut alltihop när jag insåg vad det var, säger hon.
När Elin Hall, 28, skulle hem från jobbet på måndagskvällen stannade hon till vid hämtluckan på Max i Karlstad. Jag tänkte att jag skulle hem och unna mig. Jag jobbar i förskola och det är mycket nu med corona med och allt sånt, och man har precis fått lön. När man kommer hem vill man bara koppla av och njuta av sin mat, säger hon.
Vanligtvis brukar Elin Hall beställa Friscomål. Nu lyxade hon till det med en Cheese and bacon-meny.
Men en ingrediens hade hon inte räknat med.
– När jag började käka upptäckte jag att jag helt plötsligt tuggade på något hårt. Jag trodde först att det var brosk. Men sen tog jag ut det, och såg att det var en tand, säger hon.
”Vad är det som händer?”
Upptäckten gjorde henne både chockad och äcklad.
– Vad är det som händer? Det är en sak om man råkar få kött i stället för vegetariskt. Men nu blev jag nästan förbannad, säger hon.
Elin ringde upp restaurangen, som beklagade att det hade skett och sa att Elin ska få kompensation. Men själv vill hon ha en förklaring till den otrevliga upptäckten, och var i produktionskedjan det kan ha gått fel.
Jag bryr mig inte så mycket om jag får någon kompensation, det är ju inte pengar det handlar om. Jag vill gärna veta var det har gått fel och att de utreder det här. Det var en relativt stor tand, så man blir ju lite orolig för hygien och sånt där, säger hon.
Sparat tanden i plastpåse
I väntan på svar från Max har Elin sparat tanden i en plastpåse tillsammans med kvittot.
Nu blir det ingen ny hämtmat på ett tag, säger hon.
– Man är inte så jättesugen längre. Jag kanske lagar lite mer hemmamat framöver.
Max svar: ”Kan inte dra några slutsatser”
I ett mejl till Aftonbladet skriver Max att Elins fynd kommer att skickas på analys, och att man innan dess inte kan dra några slutsatser om vad föremålet är.
”Men sannolikt är att det är en rest från brosk eller ben. Vi tar förstås den här händelsen på största allvar och det är beklagligt vad som hänt. Vi är också tacksamma att gästen hörde av sig direkt till oss så att vi kan gå till botten med det här”, skriver Erik Filén, presskontakt på Max.
”Vår rutin är att ta in föremålet för noggrann analys och skicka till vår leverantör som har rutiner för det. Vi har också rutiner för kompensationsärenden och vi kommer reda ut detta direkt med gästen”, skriver han vidare.